Tuesday, April 6, 2010

Tule sellaisena kuin olet

Lapin Marian ja rovasti Laestadiuksen ratkaisevan tärkeä keskustelu liikkui juuri tässä asiassa.

Rovasti sai ymmärtää, että Jeesuksen luokse saa tulla sellaisena kuin on, eikä tarvitse ensin tulla paremmaksi.

aukeaa suorastaan huikea näkymä lestadiolaisen herätyksen historiaan:

Lapin Maria oli lukija ja saanut itse papilta opetusta Hollatzin "Armonjärjestys autuuteen" kirjan hengessä.

toisin sanoen ei ainoastaan Erkki-Antti Juhonpieti, joka sai kohdata Jumalan Sanan tämän kirjan kautta, vaan rovasti itse on Lapin Marian kautta Hollatzin oppilas.

näin he tunnistivat toisensa veljiksi ja rovasti kutsui Erkki-Antin töihin.

teoriaa toki - mutta luehan mitä herra professori pastori David Hollatz opettaa:



Sielu. Mutta ottaisiko Herra Jeesus minut vastaan niin viheliäisenä kuin olen?

ja antaisiko hän anteeksi minun syntini?


Opettaja.

Ei kukaan muu taida sinua auttaa.

Hän on jo kauan aikaa odottanut sinua.

Katso evankeliumista millaisia ihmisiä Jeesus on ottanut vastaan, niin sinä olet näkevä, että he ovat olleet sairata, viheliäisiä, publikaaneja ja syntisiä.

Kuninkaan palvelijat saivat käskyn saattaa häihin

köyhät, joilla ei ollut yhtään omaaa vanhurskautta,

raajarikot ja ontuvat, jotka olivat kelvottomat kaikkeen siihen, mikä hywä on, eivätkä voineet mitään,

sokeat, jotka eivät mitään tienneet, ja olivat sellaiset omissa silmissään

nämä piti kutsuttaman;

nämä saivat myös maistaa Ehtoollista

mutta siihen eivät päässeet ne, jotka eivät ne, jotka eivät mistään hädästä tienneet
Lk. 14:21,24



Sielu. Minussa on wielä paljon pahuutta, saastainen ja rietas sydän, joka minun pitää ensin panna pois.


Opettaja. Taas tahdot kääntää autuuden järjestyksen nurin.

Sinulla pitää ensin olla usko ennen kuin sydämen saastaisuudet pannaan pois.

Jumala puhdistaa sydämen uskolla. Apt. 15:9.

On hyvä, että tunnet ja tunnustat riettaan sydämesi, mutta juuri sentähden tule Herran Jeesuksen luo ja usko Häneen, niin sinun sydämesi tulee puhdistetuksi.


-- oi Sielu, kunpa nämä autuuden järjestyksen neuvot aivan kultakirjaimin piirtyisivät säikähtäneeseen ja arkaan sydämeesi!

Jumala puhdistaa sydämen uskolla - et sinä uskollasi mitään puhdista

Tule Herran Jeesuksen luo

usko Jeesukseen, niin sydämesi tulee puhdistetuksi.


ei millään muulla tavoin vaikka kuinka ihmisten neuvoja noudattaisit ja parhaasi tekisit.

Ah Sielu, tule Jeesuksen luo, tule nuorena oi!


Sielu. Eipä Herra Jeesus tule riettaaseen sydämeen, eikä asu siellä?



Opettaja. Ennen oli sinulla omasta mielestäsi hyvä sydän, ja silloin oli se kuitenkin kaikkein saastaisin, ja sinä olit sokea, etkä sitä havainnut.

Nyt tunnet sinä parannuksen alla, että sydämesi on saastainen. Se on Jumalan armoa.

Mutta ota tästä vaari: heti kun sinä saastaisena ja mahdottomana syntisenä tulet uskoon Jeesukseen, niin pian tulee myös sydämesi Hänen verensä kautta pestyksi ja puhdistetuksi kaikesta synnin viasta ja kadotuksesta
Rom 8:1

ja myös synnin voimasta ja vallasta,

niin että Jeesus taitaa ottaa asunnon sydämessäsi uskon kautta. Ef 3:17.



... huomaathan, rakas esikoisten saarnaaja ja opettaja jotka näitä valtavia opetuksia luet, mitä eroa tässä on uus-esikoisuuteen

Hollatz ei lainkaan puhu siitä, että Pyhä Henki on asuvaisena

Hollatz ei puhu voimista, vaikutuksista, asuvaisesta Pyhästä Hengestä

sen sijaan hän puhuu raamatullisesti asuvaisesta Jeesuksesta

joo

Herra Jeesus itse tulee asumaan Hänen pyhässä nimessään ja Hänen verellään puhdistettuun sydämeen.

kristitty on sellainen, jonka sydämessä Jeesus Kristus on asuvaisena.

"yksi sinulta puuttuu, ja sen mukana kaikki - Kristuksen sisällinen tunto"



Opettaja. Sitten kun olet tullut näin autualliseen tilaan, tunnet sinä vielä perisynnin itsessäsi, josta kaikkein pyhimmätkään eivät taida peräti vapaita olla.

Vaan vaikka se on laajalti siellä, se ei hallitse enää, vaan riippuu kiinni

niinkuin Apostolin sanat erinomaisesti kuuluvat
"seisoo meidän ympärillämme"
Heb 12:1

Silti perisynti ei estä Jeesuksen asumista sieluissaa.

sinun pitää silloin Jerusalemissa asuvana joka päivä pestä itsesi autuuden lähteessä, Karitsan veressä

sinun pitää sallia, että ne viat ja virheet, jotka sinusa vielä asuvat ja kiinnirippuvat, jokapäiwä annetaan sinulle anteeksi

ne myös sitten jokapäivä pois panna

ja puhdistaa itsesi kaikesta lihan ja Hengen saastaisudesta.
2 Kor.7:1



esimerkiksi nimimerkki norpan edustaman kristillisyyden - siis kadottavan perisynnin kieltämisen - kanssa Hollatz käy tässä vakavaa ja hyvin kaunista ja rakentavaa keskustelua


"Sitten kun olet tullut näin autualliseen tilaan, tunnet sinä vielä perisynnin itsessäsi, josta kaikkein pyhimmätkään eivät taida peräti vapaita olla."

sorry norppa, et sinäkään autuuden tilassasi ole peräti vapaa perisynnistä.

mutta olet oikeassa siinä, että jotain sinussa on tapahtunut!

Jeesuksen veren voima, kasteen kirkas vesi, ehtoollisen pyhä sakramentti, sinussa asuvaisen Jumalan Sanan väkevyys, on murtanut sinussa perisynnin.

se ei enää hallitse sinua, niinkuin uskosta ja armosta osattomia.

mutta se riippuu sinussa kiinni - kuolemaasi asti.

on vain päivän vanhoja opetuslapsia

ja joka aamu on armo uus!



Opettaja. Se on siis harhatie, kun joku tahtoo tulla niin puhtaaksi, ettei hänellä yhtään vikaa ja syntiä ole ennen kuin hän taitaa saada Jeesuksen sydämeensä

Se on peräti Raamattua vastaan.

Raamattu näet opettaa, että jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, eikä totuus ole meissä.
1 Joh. 1:8



Sielu. Kristus ja Belial eivät sovi yhteen.


... näin Sielu Raamattuun vedoten tahtoo osoittaa, ettei Jeesus voi tulla saastaisen ja syntisen ihmisen riettaaseen sydämeen ja hän on mahdoton armoa ottamaan vastaan ennenkuin puhdistaa nurkat.



Opettaja. Minä vastaan nyt tähän.

Ota vielä kerran vaari, että Kristus ja hallitsevat synnit eivät tada ikinä menestyä yhdessä.

mutta kyllä taitaa ja tahtoo meidän rakas Vapahtajamme asua

oikein kääntyneessä ja vanhurskaaksi tehdyssä sielussa,

joka pyhittämisensä alla uskossa

pitää vanhan ihmisen joka hetki kiinnitettynä Hänen ristiinsä,

ettei se saa olla haltijana ja vallita hänen kuolevaisessa ruumissaan
Rom 6:6,12.



-- tästä on nettiruukussa ollut paljon puhetta

samalla vanhurskas ja samalla syntinen

Hollatz piirtää armollisesta rakkaasta Vapahtajastamme taitavasti ja viisaasti Raamatun sanalla kuvan

Herra Jeesus ja synti eivät tule toimeen keskenään eivätkä menesty yhdessä.

mutta Herra Jeesus tahtoo asua sydämessä, joka on Hänen verellään puhdistettu.

synti siinä tosin yhä riippuu kiinni, eikä pyhinkään ihminen ole synneistä vapaa.

mutta elävä kristitty on kilvoitteleva, pyhityksen alla elävä ihminen, joka tekee totista parannusta

joka päivä

tästä Luther puhuu kasteen merkitystä selittäessään Isossa Katekismuksessa

se Vanha Aatami täytyy joka päivä kasteen veteen hukuttaa ja sieltä nousee uusi ihminen, joka Kristuksessa kantaa hyvää hedelmää



-- tämä kohta on ymmärtääkseni ratkaisevan tärkeä myös yrittäessämme ymmärtää, mitä Laestadiukselle tapahtui ja missä ovat lestadiolaisuuden juuret - sen kaikkien yhdeksäntoista eri haaran juuret.

norppa sanoo hauskasti, että Pyhällä Hengellä on Raamattuun tekijänoikeudet, copyright.

olen sanonut usein, että täällä nettiruukun keskusteluissa Herra Jeesus on itse läsnä pyhän Sanansa kautta ja lupauksensa mukaan.

Pyhä Henki johdattaa Jeesuksen omia kaikkeen totuuteen - näin on kirjoitettu.

ja tässä on nyt tämä juttu.

korjatkaa, jos olen väärässä, mutta

nettiruukussa on 26.3. 2010 elävän Herran Jeesuksen antaman johdatuksen, valon ja neuvojen kautta ensimmäisen kerran osoitettu lestadiolaisen herätyksen historian syvät juuret saksalaisesta luterilaisesta ortodoksiasta Lapin Mariaan ja Laestadiukseen.

David Hollatz - enemmän kuin Martti Luther - on lestadiolaisuuden kirkkoisä.

tuntematon ja kukaan ei ole sitä tähän asti ennen huomannut.



tämä kohta kaataa myös perinjuurin nettiruukussa esiintyneen ajatuksen, ettei Jeesus muka ole persoona, joka asettuu minä-sinä suhteessa elämään meidän sydämessämme.

tämä kohta pyyhkii tuulen mukana ne akanat, jotka sanovat että saarnaajissa on asuvaisena jonkinalinen voima, Pyhä Henki, kun Jumalan herättämässä esikoisten saarnaajassa on sydämessä asuvaisena itse Herra Jeesus Kristus.

ei mikään voima jota käyttäisimme ja joka meitä käyttää

vaan Jumalan Poika itse!



Herralla Jeesuksella on lestadiolaisuuden tekijänoikeudet!

Hän tietää, miten nuo voimalinjat keski-Euroopan hengellisten virtausten ja Pohjolan kaamoksen asukkaiden uskonelämässä kulkevat.

kiitos Herralle siitä, että Hän itse on palvelijoidensa kautta nettiruukun välityksellä antanut käsittää, mitä Maria ja Lars keskustelivat tuona iltana.

Tule Jeesuksen luo

Tule sellaisena kuin olet!


kuten Armonjärjestys autuuteen ruotsalaisille papeille oli opettanut.



Laestadiolaisuudessa merkittävä opettaja nainen oli lapin Maria, joka oli nimeltään Milla Clemensdotter. Hän oli herätysliiketaustaltaan pietisti ja lukija. Hän neuvoi erään jumalanpalveluksen päätteeksi Laestadiusta uskonasioissa. Tämä sanoi hänestä:

"Tuolla yksinkertaisella tytöllä oli armonjärjestyksestä sellaisia kokemuksia, etten ollut moisia koskaan ennen kuullut.

Tässä on yksi Maria, joka istuu Jeesuksen jalkojen juuressa.

Nyt minä näen sen tien, joka johtaa elämään; se on ollut minulta kätkettynä siihen asti, kunnes sain puhua Marian kanssa.

Se teki sydämeen niin syvän vaikutuksen, että kaikki valkeni minullekin; sain tuona iltana tuntea taivaan ilon esimakua".



mitä tapahtui Lars Levi Laestadiukselle!


"Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan.

Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta.

Tällä yksinkertaisella tyttärellä oli sellaista kokemusta armonjärjestyksestä, mistä en ollut ikinä kuullut.

Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valoa pimeydessä.

Vaelluksillaan hän oli tullut vihdoin pastori Brandellin tykö Noraan, ja kun hän avasi sydämensä papille, tämä vapautti hänet epäilyksistä.

Hän pääsi papin avulla elävään uskoon.

Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa.

Ja vasta nyt, niin ajattelin, nyt minä näen tien, joka vie elämään.

Se on ollut kätkössä siihen asti kunnes sain puhella Marian kanssa.

Hänen yksinkertainen kertomuksensa vaelluksistaan ja kokemuksistaan teki minun sydämeeni niin syvän vaikutuksen, että se valkeni myös minulle."



"Minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua.

Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta.

Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen."

MikkoL: http://fi.wikipedia.org/wiki/Milla_Clemensdotter

Gunnar Wikmark: Lars Levi Laestadius och lappflickan Maria Svenska kyrkans diakonistyrelsens bokförlag, 1961, 48 sivua.



Lars kirjoittaa kauniisti

mutta huomatkaamme kaikki, kenen jalkain juuressa köyhä Maria ... ja Ruotsin kirkon arvostettu rovasti ja tiedemies ... istuvat ja puhuvat pääsemisestä elävään uskoon


"Hän pääsi papin avulla elävään uskoon.

Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa."



essut puhuvat siitä, että heillä vain on "elävä usko" ja tämän meidän kristillisyytemme ulkopuolella sitä ei löydy.

ja selittävät sen asuvaisen Pyhän Hengen kautta.

etevä tuo Sielunwihollinen.


etkö näe, että sinulla joka toisten uskoa kuolleeksi väität, on itselläsi pelkkää opittua kirjatietoa peruukissa, opittuja teeskenneltyjä kokemuksia, "kuten pitää"

että olet sokea, kuollut, hengetön omaan vaellukseesi ja ihmisiin turvaava haisevat raato

joka naurat elävän Herran Jeesuksen omia ja pilkkaat heidän rukoustaan ja lapsellista uskoa sydämessä asuvaiseen Herraan Jeesukseen.

et ole edes omaa hienoa esikoislestadiolaisuuden perintöäsi ja sen raamatullisia ja opillisia juuria ymmärtänyt.

senkun papukaijana vaan toistat mitä pitää toistaa ja petät itseäsi.


mikä avuksi?

tule Jeesuksen luo

tämä ei ole käsky vaan kutsu ja näet että rakas Vapahtaja on sinua jo kauan odottanut

No comments:

Post a Comment