Wednesday, April 7, 2010

Kuinka tullaan synnin tuntoon?

Hollatsiuksen 10 käskyn selitykset!

No kaikkihan sen tiedämme.

kokoonnumme kuulemaan Jumalan Sanan julistusta, saarnaaja selvittää millaiset asiat ovat syntiä ja tukahduttavat elävän uskon ja lopulta kadottavat sielun.

Sanankuulijat kokevat, että Sana sattuu ja tulevat syyllisiksi totuuden edessä. Synnintuntoon on ainoa oikea lääke synninpäästö Jeesuksen nimessä ja veressä, joka omalle kohdalle todistetaan.

Tässä on harjaannuttu siten, että seuraväki osaa odottaa kuulla "mitä synniksi julistetaan" ja oikeastaan aivan iloinen sana käy sitten läpi Siionin, että nyt on saatu uusi kilvoituksen ja parannuksen aihe.

Rovastien ja kirkkoherrojen saarnat ovat aikanaan saattaneet olla melkoisia, ja antaneet koko "saarna" sanalle merkityksen synneistä ruoskiminen, moittiminen ja varoittaminen.

Tällaisen ajattelun mukaan selkeä parannussaarna siis antaa synnintunnon ja heikko saarna on se, joka ei saa väkeä liikutuksiin omasta pahuudesta ja syyllisyydestä ja ikävöimään armon julistamista omallekin kohdalle.

saanko minä vielä uskoa, riittääkö minullekin vielä armo?

Mutta Hollatsiuksen mukaan asiat eivät mene näin järkevästi ja koneellisesti, ja hän varottaa pikaisesta synnintunnon hoitelusta, jossa armotyö sielussa jää pahasti kesken.

ennen aikojaan synnytään uudesti, heikkoina keskosina, jotka sitten epäuskon suossa ja synnin rakkaus sydämessä koettavat kilvoitella elämän tiellä.



Opettaja neuvoo rukoilemaan Jumalalta silmävoidetta.

Ei ihmisiltä. Ei saarnaajilta eikä papeilta eikä lähimmäisiltä, kuinka uskossa kauan vaeltaneita ovatkin.

Ilmestyskirjassa Jeesus sanoo

"Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit."

Ilm 3:18 Biblia 1776

Tämä on salattu asia, hengellinen asia ja sangen syvä sellainen, ei moralisointia tai järkeilyä, miten hyvän ihmisen tulee vaeltaa hyvien neuvojen valossa tässä ajassa.

Jeesus tarjoaa myyntiin silmävoidetta, että näkisit.



jotta saisit todellisen synnin tunnon, pyydä Herralta, että hän antaisi sinulle tämän silmävoiteen armon.

Vietä aikaa hengellisen tilasi tutkimisessa, sillä se on jaloin asia. Älä kiiruhda hätäisesti ohi, kun alkaa erottua jotain tummaa ja ehkä jotain sangen pimeää ja synkkääkin sydämessäsi, jonka piti olla niin hyvä.

Siinä siwusa ahkeroitse, että saisit mielesi hiljaiseksi, vapaaksi häiritsevistä ja vieraista ajatuksista

Huikentelevaisten ajatusten ja mielen turhuus estää meitä tässä.

Mietiskele hiljaisuudessa tilaasi ja rukoile silmävoidetta Häneltä, joka saa sokean näkemään.


Pakeneminen, kiire, turhuus ja melske on suurin syy, jonka tähden ihmiset eivät opi tuntemaan viheliäisyyttään ja sielunsa vaaraa.

Ilman totista synnintunota, on heillä vielä paljon askaroimista, ja he ottavat yhä enämmän tekemistä.

Näin monen askareen ja puuhan kautta tulee sisällinen omantunnon lewottomuus joksikin ajaksi hillityksi. Hiljaisuus ei viehätä.

Sentähden etsivät vaivaiset ihmiset aina ajanvietteitä, ja kun niitä heillä ei ole, tulevat he surullisiksi.



Lyhyet ovat ajanveitteiden tuomat ilot, sillä omantunnon tuli palaa iankaikkisesesti (Es. 66:24) ellei sitä vastaan etsitä neuvoa ja Karitsan verellä sitä tulta sammuteta.

Nauti armon välikappaleita, Herran pyhää ehtoollista, lue mielelläsi, kuule mielelläsi Jumalan sanaa: sillä siinä on sinulla silmävoide.

Jumalan Sanassa.

Ei ihmisten perinnäissäännöissä ja itse keksityissä hurskauden menoissa.



Tutki Jumalan kymmenetä käskyä ja näet, että niiden valossa sinä olet todellisuudessa epäjumalan palvelija, joka rakastat luotuja enemmän kuin niiden Luojaa.

Sinä olet itse oma epäjumalasi. Sillä olet omalla altarillasi suitsuttanut, ja tahtonut olla arvossa ja kunniassa, muiden silmissä pyhä ihminen, tätä tehden hengellisessä ylpeydessäsi.



Sinä olet usein käyttänyt Herran Sanaa ja nimeä oman ulkokullaisuutesi ja hirmuisten syntiesi peitteiksi.

Sinä olet ylönkatsonut Jumalan sanan, sillä olet siitä valinnut vain sen, joka on ollut sovelias sinun pahakuriselle mielellesi ja sen, niinkuin Perkele, ottanut Sanasta erikseen, (Matt 4:6) ja Sanan olet sinä ylönkatsonut.



Sinä olet Tuhlaajapoika tai Tuhlaajatyttö, mutta et ole tahtonut nöyryyttää itseäsi Vapahtajasi ja Lunastajasi edessä, kuin vaivainen syntinen.

Vastoin inhimillistä järjestystä olet sinä itsepäinen ja omapäinen, olet veljesi murhaaja Kain, joka uhraat Jumalalle sinun omat hedelmäsi ja itse tehdyn pyhyytesi, jota Jumala ei ole sinulta vaatinut.



Sinä vihaat ja kadehdit Abelia, joka ei tuonut muuta uhria, kuin verisen Karitsan, ja jonka tähden Jumala suosiollisesti katsoi hänen puoleensa.

Sinä olet Ismael; sinun kätesi on jokaista vastaan, täynnä riitoja, vannomista, vihaa ja sopimattomuutta.

Sinä olet huorintekijä, rietas päältä niin valkeaksi silattu, mutta sisällä täynnä kauhistuksia ja häpeää.



Sinä olet varas, joka ryöväät Jumalalta hänen omansa, ja omistat sen itsellesi, omaisudeksesi, ilman katuvaa rukousta; omatuntosi ei syytä siitä, että ryöväät itsellesi sinun lähimmäisesi hyvyyden.

Sinä olet oma väärä todistajasi ja väärä profeettasi, koska ilman Kristusta olet pitänyt itseäsi jumalisena ja pyhänä, ja kiittänyt itseäsi muiden edesä.

Kaiken tämän tähden sinä olet kuoleman lapsi, kadotettu ja tuomittu syndinen.

Jokos nyt olevasi syntinen?

No comments:

Post a Comment