Tuesday, April 6, 2010

Armonmerkki Jumalalta

Sielu. Mielestäni olisi minun omaa tekoani, jos minä uskoisin evankeliumin.

Sentähden minä tahdon odottaa, että Jeesus vahvistaa ja vakuuttaa minua, niin että minä sen todella tunnen.



Opettaja. Katso, Jumala tarjoaa sinulle niin usein armon ja uskon evankeliuminsa - myöskin juuri nyt tälläkin hetkellä.

Hän tarjoaa sitä sinulle niin usein kuin siitä luet ja kuulet.

Sinun raadollisuutesi syvän tuntemisen alla Isä vetää sinua Poikansa luo.
Joh 6:44.

Pyhä Henki tahtoo myös vetää sinua uskon käsittämiseen sen ikävöimisen kautta, jonka itsessäsi tunnet ja joka on uskon alku.

Niin katso siis mitä teet, ettet vetäisi armon edestä.

Vai odotatko jotain erinomaista ja poikkeuksellista (merkkiä)?



Sinä olet rukoillut Jumalalta uskoa.

Sinulla on Hänen sanansa ja käskynsä siitä, että sinun pitää uskoa

Johannes sanoo "Tämä on hänen käskynsä, että me hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimen päälle uskoisimme".
1 Joh 3:23.

Sana on myös sentähden kirjoitettu, että me uskoisimme. Joh 20:31.

Uskokaa evankeliumi.
Mark 1:15

Usko Herran Jesuksen päälle.
Apt. 16:31


Erityisesti tämä suloinen lupaus kuuluu:

Tulkaat minun tyköni kaikki, jotka työtä teette ja olette raskautetut.
Mat 11:28

Tule Jeesuksen luo ja usko Häneen, ja usko yhtä kaikki.

Jesus sanoi heille: minä olen elämän leipä: joka tulee minun tyköni, ei hän suinkaan isoo, ja joka uskoo minun päälleni, ei hän koskaan janoo.
Joh 6:35

Joosef rohkeni pyytää Jeesuksen ruumista (Mark 15:43) niin rohkene myös sinä anoa, uskoa ja ottaa.

Ja hän sanoi heille: oi te tomppelit ja hitaan sydämestä uskomaan niitä kaikkia, mitä prophetat puhuneet ovat!
Luuk 24:25

Ja totisesti, Herra Jeesus, sinulla on todella syytä soimata meitä epäuskomme ja sydämemme kankeuden tähden, ettemme tahdo uskoa.
Mark 16:14


-- tässä taas Armonjärjestys on aika hankala ymmärtää.

onko mikkoL ihan kippis kappis selittänyt, että Lars Levi Laestadius on omaksunut luteriliasesta ortodoksiasta ajatuksen, että tulee ristin luona kärsivällisesti odottaa, että Herra itse ottaa syntitaakan pois.

ja että nämä olisivat niitä "armonmerkkejä" jotka antavat sisäisen vakuuden pelastumisesta.

Mitä Hollatz tässä vastaa Sielulle, joka ei tahdo itse alkaa uskoa omana tekona, vaan tahtoo odottaa Jumalaa?


No, istutaan Sielun viereen 1700-luvun alun kristinopin kouluun, ja kuunnellaan lisää, mitä Jakobshagenin rovasti Hollatz opettaa meille:


Sielu. Ah minä viheliäinen!

Olen usein joutunut niin kauas epäuskossa että olen halannut merkkiä Herralta.

Minä ajattelen, että minä kyllä sitten uskoisin, jos kuulisin äänen

tai jos Herra Jeesus näkyvässä muodossa sanoisi minulle, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut.

Hän sanoo sen kyllä selkeästi Sanassansa

mutta en minä osaa sitä itselleni ottaa enkä minä luottaa siihen.



Opettaja. Ihmisten on vaikea uskoa nyt niinhyvin kuin Kristuksen aikanakin elleivät he näe tunnustähtiä ja ihmeitä.
Joh 4:48

On meillä kyllä muutamia esimerkkejä siitä, kuinka Herra Jeesus toisinaan on yhden ja toisen kohdalla myöntynyt tässä asiassa

Minä tiedän parikin esimerkkiä siitä, kuinka Vapahtaja on poikkeuksellisella ja oudolla tavalla antanut epäilevälle sielulle vakuutuksen syntien anteeksi saamisesta.

Mutta nämä eivät ole Hänen Sanassaan esillä olevia eivätkä tavallisia teitä.

Meillä on Hänen selkeä ja luja Sanansa joka vakuuttaa meitä armosta ja lohduttaa surkean sielun, kun tulemme Jeesuksen luo.



-- huomaa tässä kohden, kuinka Hollatz viittaa oman aikansa kristittyjen elämään.

Hän tietää parikin outoa ja erikoista Jeesuksen ilmestystä tavalla, jota ei ole Raamatussa, kun Herra on vakuuttanut jollekin epäilevälle synnit anteeksi!

vaan sielunhoitajan viisaudella Hollatz ei kerro näitä uteliaisuutta kutkuttavia outoja tapahtumia

vaan kääntää katseemme selkeään ja yksinkertaiseen Jumalan Sanaan, joka todistaa synnit anteeksi.


Kuninkaan miehestä on kirjoitettu, että hän uskoi Sanan.
Joh 4:50.

On vaarallista pyytää sellaisia tunnustähtiä ja ihmeitä.

Paavali varoittaa meitä tästä sanoen:

"Mutta se vanhurskaus, joka uskosta on, sanoo näin: älä sano sydämessäs: kuka tahtoo astua ylös taivaasen? se on Kristusta tänne tuoda alas.

Eli kuka tahtoo astua alas syvyyteen: se on: Kristusta kuolleista jälleen tuoda?

Vaan mitä hän sanoo?

Se sana on juuri sinun tykönäs, nimittäin sinun suussas ja sydämessäs. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.

Usko tulee kuulosta
Rom 10: 6-8,17.



-- Hollatz kyllä myöntää, että Jumalan Poika voi tehdä mitä tahtoo.

Hän kertoo itsekin tietävänsä omituisista tapauksista, joissa on tultu uskoon.

Mutta tämä on "vaarallista" ja apostoli Paavaliin vedoten hän sanoo, että ei todellakaan tarvitse kavuta taivaaseen merkkejä hakemaan

Usko tulee Jumalan Sanan kuulemisesta.

Ja tämä Sana on lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi.


Tässä tulemme neuvotuiksi ottamaan uskon asioissa vaaria ainoastaan Sanasta.

Saatana suuressa viekkaudessaan pyytää saartaa sieluja tällä tavoin pois Sanasta.


Ja Sana on kuitenkin luja perustus

koska ei mikään muu taida antaa niin suurta vahvuutta, lujuutta kuin Sana

sillä kaikesta muusta (ilmestyksestä) voidaan kiusauksen hetkellä sanoa: Kuka tietää mitä se lienee ollut?

Tällä tavalla vihollinen tahtoo vietellä surullisia sieluja nyt sinne, nyt tänne, että hän mahtaisi saada heidän epäuskonsa pysymään.


Näin Saatana johdatti erään viheliäisen syntisen kuvittelemaan, että silloin hän vasta uskoo, kun hän saisi nähdä, ettei valkia polttaisi, vesi ei sammuttaisi, tuuli ei puhaltaisi ja maa ei kantaisi hedelmiä.

Silloin olisi sopinut hyvin sanoa Saatanalle: Herra sinua rangaiskoon
Juudan kirje v. 9.

Mutta katso! Jumala teki ihmeen saattaakseen tämän viheliäisen ihmisen pois epäilyksestä.

Mutta Jumala varjelkoon meitä kaikista Saatanan petoksista ja juonista!


-- tämä jakso tulee varsin lähelle myös nimimerkki Patun siteeraamaa Schmalkaldenin opinkohtaa "mitä Pyhästä Hengestä kerskataan ohi Sanan ja sakramenttien on perkeleestä"

Vaan katso!

Hollatz pistää tähän aivan toisen sävyn kuin yleensä kuulemme täällä nettiruukussa.

Hän ei jyrkästi tuomitse kaikkea ihmettä ja ihmeen pyytämistä

Hän ei herpaannu siitä, että Jeesus tekee jotain, jota ei ole silleen mainittu Raamatussa.

minulla on ihan ihkaoma teoria, joka selittäisi tämän dogmatiikan professorin avoimuuden kristillisen elämän kokemuksille.



eikös olekin mahdollista, että David Hollatz kertoo tässä itsestään!

ehkä tämä hänen kuvaamansa viheliäinen syntinen, joka oli epäuskon kuopassa, ja joka pyysi Markuksen evankeliumin tapaista armomerkkiä

ja sai sen

Jumala teki jonkin ihmeen, joka poisti hänen epäuskonsa.


olisi David Hollatz itse.


Samalla hän kuitenkin hyvin vakavasti sekä varottaa Saatanan viekkaudesta, johtaakseen pois Sanasta ja pysyä epäuskossa.

Vaan minkäs teet, Hollatsius... Jeesus tiesi minkälainen jääräpää olet ja antoi semmoisen merkin, että epäilysi haihtui!


--- tämä on vain teoria, mutta selittäisi jotain tämän tyypin poikkeuksellisesta syvällisyydestä ja elävän uskon korostamisesta.

Hänelle Vapahtaja on läsnä ja Jeesuksen luo hän tahtoo lukijansa johdattaa ... hyvässä järjestyksessä ja ilman omia ansioita!


eli mitä Daavid Hollatz tässä opettaa armonmerkeistä?

hänellä on yhtä ja toista sanottavaa niistä

mutta perustava, selkeä viesti on, että usko tulee Jumalan Sanasta.

eivät nuo ehkä hänen itsekin kokemansa erionmaiset ja oudot merkit siihen mitään lisää

vähentävät epäuskoa ja vahvistavat uskoa Raamattuun

ja tämähän on ihmeiden tarkoitus Uudessa testamentissa ja nykypäivänä

eikö olekin, arvon Patu!

Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.
Mark. 16:20

tekee sitä edelleen.

Kirjoittanut: Patu
"mutta perustava, selkeä viesti on, että usko tulee Jumalan Sanasta.

eivät nuo ehkä hänen itsekin kokemansa erionmaiset ja oudot merkit siihen mitään lisää

vähentävät epäuskoa ja vahvistavat uskoa Raamattuun

ja tämähän on ihmeiden tarkoitus Uudessa testamentissa ja nykypäivänä

eikö olekin, arvon Patu!" MikkoL

Minusta DH opettaa tässä aivan samoin kuin Luther Schmalkaldenin kappaleissa. Ei kehota merkkien ja ilmestysten odottamiseen vaan korostaa Jumalan sanan merkitystä.

Varmasti kaikilla uskovilla on henkilökohtaisia ihmeitä ja merkkejä yllin kyllin, joista ei DH:n tavoin halua kerskata. Ne jotka niistä puhuvat ja kerskuvat, eivät ole DH:n eikä Lutherin hengenheimolaisia.

Kirjoittanut: MarttiF
Minulle jäi hiukan epäselväksi minkälaisen tulituksen kohteena Patu nyt on.
Patun perustelut ovat mielestäni aina olleet hyvät ja selvät.
Ei Erkki-Anttikaan missään niin sano, että hän olisi ilman ulkonaista sanaa tullut uskoon.
Ei myöskään Pekka Raattamaa.
Siinä mielessä Patun siteeraama Schmalkaldenin kohta stemmaa edelleenkin hyvin kokemusten kanssa.

Uskon tuleminen kuulemisesta viittaa hiukan syvällisempään asiaan kuin korvilla kuuleminen. Ei sitä seikkaa tulisi koskaan unohtaa.

No comments:

Post a Comment